صادرات

شناخت بازار هدف برنج ایرانی

با نام و یاد خداوند هدایتگر

یکی از سوالات پرتکرار برای کسانیکه قصد صادرات برنج ایرانی را دارند و یا اینکه میخواهند در بازار برنج فعالیت کنند این است که:

چطور میتوانم یک صادر کننده و یا عرضه کننده موفق عمده برنج ایرانی باشم؟

من مسعود نوریان امروز اومدم تا در مورد چالش ها و سوالات پیش رو شما ، در رابطه با موفقیت در بازار برنج ایرانی ، با شما صحبت کنم.

قبل از شروع پیشنهاد میکنم که مقاله زیر را که به عنوان مقاله ابتدایی در رابطه با بازار برنج و صادرات برنج منتشر شده است را مطالعه کنید.

موفقیت در بازار به عوامل زیادی بستگی دارد که ریشه تمام موضوعات به شناخت ما نسبت به بازار هدف برمیگردد، در این مقاله بیشتر روی صحبت با صادر کنندگان برنج ایرانی است ولی کلیت موضوع را می توان در تمام بازارها تطبیق داد و نتیجه گرفت.

اولین مرحله برای شناخت بازار هدف اینکه شما باید بدانید با چه فرد ، گروه و یا شرکت و سازمانی میخواهید کار کنید. پاسخ واضح و سریع و کاملا مشخص می تواند بسیاری از چالش ها و سوالات پیش روی شمارا حذف و یا کم کند.

استادی نقل میکرد از انیشتین که ، مثال زدن یکی از بهترین راههای توضیح نیست بلکه بهترین راه برای توضیح یک موضوع است. بر طبق همین گفته سعی میکنم با یک مثال موضوع را بازتر و روشن تر کنم.

در نظر بگیرید که شما صادر کننده برنج ایرانی هستید و یا میخواهید در این مسیر قدم بردارید و کشور مقصد شما برای صادرات امارات است.

همیشه قبل از روشن تر شدن موضوع تعدادی از سوالات تکراری در ذهن شما میگردد و شما را مشغول به خودش میکند که :

-آیا کیفیت برنج من مناسب است؟

-آیا برنج تا به کشور مقصد و سفارش دهنده محصول برسد سالم می ماند؟

_آیا از لحاظ گمرک محصول من مشکلی ندارد؟

و…..

برنج کشت دوم

به نظر من در مورد این موضوع به جای اینکه از ابتدا به انتها بروید و موضوعات را بررسی کنید ، مسیر برعکس را انتخاب کنید و از انتها به ابتدا بروید ، چون خیلی مسیر را راحتتر و روشن تر می کند.

در انتهای این موضوع چه موردی است؟ مصرف کننده  

در اینجا به مهم ترین شناخت باید برسیم و آن هم این است که مصرف کننده من چه کسی است؟ در این مثال در نظر میگیریم که شما میخواهید برای رستورانها و مکانهای خاص امارات صادرات را انجام دهید.

زمانیکه شما به یک جواب واضح و مشخص رسیدید بسیاری از گزینه ها برای شما حذف می شود. چرا؟ طبق این مثال زمانیکه شما می دانید که مشتری شما از چه جنسی هستند در انتخاب برنج بسیاری از گزینه ها حذف می شود و شما می دانید که مشتری شما افرادی هستند که به دنبال برنج های لوکس و بسیار با کیفیت میگردند و در اینجا انتخاب شما محدود می شود و نیاز به بررسی تمامی برنجهای موجود ندارید و می دانید که انتخابهای شما باید از گزینه های زیر باشد:

برنج کشت دوم ، برنج هاشمی و برنج طارم فریدونکنار و شما دیگر نیاز به بررسی برنجهای دیگر مانند برنج شیرودی و یا ارقام دیگر برنجهای پرمحصول ندارید.

 

در لیست برنجهای گفته شده جای خالی یکی از بهترین برنجهای ایرانی خالی است و آن هم برنج دونوج است ، ولی دلیل اینکه نام این برنج در لیست بالا گفته نشده است به دلیل محدود بودن و همیشگی نبودن این برنج است و این هم یکی دیگر از نکات است که باید در تامین محصول به آن توجه کنید که آیا محصولی که در حال معرفی به کشور دیگر هستم همیشه در دسترس است یا نه؟

حالا شما در نظر بگیرید که به این شناخت نرسیدید و فقط در نظر دارید که برنجی را صادر کنید به یک کشور مقصد. خودتان تصور کنید که چقدر کار سخت و پر از استرس می شود. 

-شما برای انتخاب محصول به مشکل میخورید چون شناخت کافی نداید و مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه میشود، و اگر هم محصولی انتخاب کنید به دلیل نرسیدن به نتیجه درست همیشه دچار نگرانی و استرس می شوید از انتخابی که کردید.

این اولین مرحله در شناخت بازار هدف بود که در این مقاله بصورت کلی در موردش صحبت شد. 

به امید خدا سعی میکنیم که مرحله به مرحله پیش بریم و موضوعات را بررسی کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

شماره تماس ما هم: 09116686840

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 14 =