برنج ایرانی

قیمت برنج ایرانی چقدره؟

با نام و یاد خداوند هدایتگر

قیمت برنج ایرانی همیشه برای مصرف کنندگان جای سوال دارد، از این جهت که قیمت ثابت و مشخصی ندارد.

من مسعود نوریان امروز میخوام در مورد موضوع قیمت برنج و عوامل تاثیرگذار بر روی این محصول باهاتون صحبت کنم.

در سالهای نه چندان دور زمانی که وقت ناهار میرسید مادر خانواده یکی از بچه های خانواده را میفرستاد مغازه با این پیام که این سطل رو بگیر و بپر سر کوچه یک کیلو ماست بخر و بیا بچه های دهه 60 این موضوع رو خوب یادشونه. میرفتیم و مغازه سرکوچه رو ترازو برامون یک کیلو ماست میکشید و برمیگشتیم.

در حال حاضر شما چنین چیزی را نمی توانید ببینید. همه محصولات از ماست گرفته تا هر محصول دیگری به این صورت عرضه نمی شوند و همه محصولات دارای قیمت هستند و شما برای هر محصول حق انتخاب دارید و از بین برندهای مختلف طبق کیفیت و قیمت و سایر پارامترها یک محصول را انتخاب می کنید. و طبق گستردگی آن برند در شهرهای دیگر ،قیمت هم تغییر خاصی نمی کند، بجز اینکه فقط هزینه مسافت در شهرهای دورتر به قیمت تمام شده محصول اضافه می شود.

در شرایط حاضر شما شاید نسبت به گرانی یک محصول صحبت داشته باشید و آن هم طبق مقایسه قیمت بین ماهها و یا سالهای قبل ولی… برای قیمت برنج ایرانی شما نمی توانید چنین شرایطی را تجربه کنید، دلیل اصلی این موضوع هم این است که عمده برنج ایرانی در استانهای مازندران و گیلان کشت می شود، و از این استانها برای کل کشور ارسال می شود.

برای اینکه برنج ایرانی یک محصول تقریبا استراتژیک شمال ایران است فروشندگان و فعالان زیادی دارد، و قیمت گذاری خاصی هم ندارد. پس با در نظر گرفتن این موضوع می توانید به سوال این جواب برسید که چرا در هر نقطه از کشور برای برنج ایرانی قیمتهای مختلفی وجود دارد.

برای مثال من در تجربیات سالهای اخیر خیلی به این موضوع برخوردم که خانواده ای برای مسافرت به شمال آمده و در همین حین به این موضوع فکر کرده که در شمال برنج سالیانه خودم را هم خرید کند. و همیشه به یک دیالوگ مشترک و تکراری میرسیم و آن هم این است که: ما با همین قیمت تو شهر خودمون هم می تونیم بخریم، گفتیم بیایم اینجا که برامون به صرفه تر باشه.

چه دلیل و یا دلایلی وجود دارد که این دست موضوعات از کیفیت گرفته تا اختلاف قیمت در صنعت برنج ایرانی وجود دارد. برای شمایی که مصرف کننده عمده برنج ایرانی هستی این موضوع بسیار اهمیت دارد و یقینا جزو دغدغه های اصلی شماست که:

-آیا برنج ایرانی که تهیه کردم کیفیت مطلوب را دارد؟

-آیا برنج بهتری هم هست؟

-آیا قیمتی که دارم میخرم مناسبه؟

-آیا همه محصولاتی که فروشنده برای ما فرستاده کیفیت یکسانی دارند؟

-چرا قیمت فروشنده دیگر از فروشنده من کمتر و یا بیشتره؟

این سوالات و خیل زیادی از این دست سوالات همیشه بخصوص برای کسانی که به صورت عمده و مقدار زیاد برنج ایرانی مصرف می کنند مانند پخش کننده ها،صادرکنندگان، رستورانها،ارگان ها، پیش میاید، و عموما به جواب قطعی و کامل نمیرسند.

 سعی میکنم به عنوان فعال حوزه برنج ایرانی به صورت شفاف و واضح در مورد قیمت برنج ایرانی و سوالات و چالش هایش و دیدگاه های خودم در این قسمت صحبت کنم.

اولین و مهم ترین موضوع در ین رابطه برمیگردد به قیمت برنج ایرانی که به وضوح می توان اختلاف قیمت را مشاهده کرد و دلیل اصلی این موضوع هم این است که یک خریدار برنج ایرانی در استانهای غیرشمالی اگر تامین کننده در شمال کشور نداشته باشد به ناچار باید از شهر محل سکونتش برنج مورد نظر را تهیه کند و زمانی که برنج میخواهد از یک استان به استان دیگر برود یقینا در بهترین حالت باید از دو یا سه واسطه عبور کند تا به دست خریدار برسد.

به قول این ضرب المثل که میگه (( هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیره)) و اعتقاد شخصی خودم که هر کسی چنین ادعایی میکند که من هیچ سودی نمیگیرم و یا اینکه دارم خرید به خرید بهتون میدم و از این دست تعارف شابدالعظیمی که به دور از واقعیت است ، هر فروشنده ای چه ووشه باشد چه هر کس دیگری برای خود سودی در نظر میگیرد. پس دو یا سه نفر باید برای خودشان منفعت بگیرند تا این برنج به دست خریدار برسد، برای یک خانواده که مصرف سالیانه اش چند کیسه است این موضوع چنان اهمیتی ندارد ولی برای خریداری که چندین تن در ماه مصرف دارد این موضوع بسیار اهمیت دارد و صحبت از اختلاف قیمت بسیار زیادی است.

در بخش اول این موضوع همان طوری که گفتم، شمایی که مصرف کننده عمده برنج ایرانی هستی باید به دنبال تامین کننده در شمال کشور باشی، بقیه صحبت ها و ادعاها که در‌شهرهای غیرشمالی گفته می شود بنابر این موضوع که قیمت ما با شمال یکی است بویی از حقیقت و راستی ندارد بجز اینکه موضوع دیگری در کار باشد که در ادامه به آن اشاره میکنم.

در اولین موضوعی که گفتم یک شرایط دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که  فقط صرف اینکه طرف در شمال کشور باشد ملاک نیست، شاید بهتر باشد ولی حالت ایده آل نیست چون اگر آن شخص هم واسطه باشد یعنی هنوز شما دارید برای برنج بهای اضافه پرداخت میکنید.

سامانه هوشمند انتخاب برنج

بهترین حالت این است که از شمال کشور تامین کننده داشته باشید و آن تامین کننده، تولید کننده و متخصص این موضوع باشد نه اینکه فقط فروشنده باشد، چون تولید کننده است که از کشاورز شالی (شلتوک برنج) را میخرد و مراحل تبدیلش را انجام میدهد و عرضه میکند.

در اینجا اگر شما تولید کننده را پیدا کردید یعنی اینکه شما واسطه های میانی را حذف کردید و قیمت شما قیمت واقعی برنج است. البته بسته به فروشنده شاید قیمت چند هزار تومان بالاتر و یا پایین تر باشد، ولی این قیمت کجا و قیمت در شهرهای دیگر کجا، چون بسیار به این موضوع برخورد کردیم که برنج با کیفیتی یکسان، ولی اختلاف قیمتی آنها بین  20 تا 30 هزار تومان بوده است.

دومین موضوع در این رابطه برمیگردد به مشکلی که همه مصرف کنندگان برنج ایرانی چه عمده و چه خرده با آن دست و پنجه نرم کرده اند. و شاید مهم ترین و اولین سوال هر مصرف کننده برنج ایرانی این باشد که آیا برنج شما قاطی دارد؟ رسیدیم به نقطه حساس موضوع برنج ایرانی که عیار برنج ایرانی در اینجا مشخص می شود.

در قسمت بالا اشاره کوتاهی به این موضوع شده است و حالا بپردازیم به شرح این موضوع که، شمایی که خریدار برنج ایرانی هستی چطور باید به بهترین حالت در کیفیت برنج ایرانی برسی؟

در بسیاری از جاهای مختلف، از صفحات اجتماعی گرفته تا هر تولید کننده و هر فروشنده جزء و کلان به این موضوع اشاره کردند، با این عنوان که:

چطور بفهمیم که برنج ما سالم است یا قاطی دارد؟ و در پاسخ به این سوال همه به دنبال شناساندن برنج اصل و غیراصل به مشتریان هستند، تا اینجای کار هدف عالی و ارزشمند است که به مشتری بگوییم که برای مثال برنج هاشمی چنین شکلی دارد و یا اینکه برنج شیرودی این شکل را دارد و یا از این دست توضیحات که در بسیاری از موارد می توان به این دست توضیحات به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از شناخت برنج ایرانی اشکال وارد کرد.

ولی اصلا هدف در اینجا بررسی این موضوعات نیست، چون این مسیر به نظر من در کل مسیر درستی نیست. دلیل این موضوع را هم در این می دانم که اگر قرار باشد همه انسانها برای هر چیزی به چنین تخصصی برسند باید از خدا چند صد هزار سال عمر بگیرند. و چقدر این مسیر سخت و عذاب آور است و بر پایه بی اعتمادی بنا شده است که اگر هم کسی بخواهد وارد این مسیر شود بی شک به نتیجه خوب و دلخواه نمیرسد، چون شما در نظر بگیرید آن کسی که در زمینه برنج ایرانی در حال فعالیت است سالها زمان گذاشته است تا به چنین شناختی برسد و یک روزه دانای کامل نشده است که هر فرد بخواهد با دیدن یک ویدیو 2 دقیقه ای به شناخت کامل که نه ولی نسبی برسد.

من به یقین میگم که هیچ کس نمی تواند با دیدن ویدیو و گرفتن اطلاعات دسته چندم از افراد غیر متخصص برنج ایرانی به شناخت در این زمینه برسد. پس از این راه صرف نظر کنید، چون اگر شناختی هم حاصل شود بقیه موضوعات را چطور می توان به سرانجام رسانید؟

شما بر فرض شناختی هم پیدا کردید، در خرید عمده برنج ایرانی چند صد کیسه برای شما ارسال می شود، میخواهید تمام کیسه ها را تک به تک باز کنید و بررسی کنید؟ پس عملا این راه برای رسیدن به بهترین برنج ایرانی نیست، چون هم سخت و هم غیر قابل انجام است. سوال پیش رو شما یقینا این سوال است که: پس راه حل در موضوع برنج ایرانی چیست؟

یک تکته در اینجا بسیار حائز اهمیت است و آن هم این است که موضوعات گفته شده برای کسی است که به دنبال یک برنج ایرانی با کیفیت از همه لحاظ است،چون بسیار دیده شده است که مصرف کننده عمده برنج ایرانی آگاه به این موضوع است که برنجی که تهیه می کند از لحاظ کیفی مطلوب نیست و ناخالصی دارد ولی به دلیل قیمت پایین تر این برنج با کیفیت پایین تر را انتخاب می کند.

در رابطه با پاسخ به این سوال که چطور به قیمت بهتری در برنج ایرانی برسیم توضیحات کاملی داده شد و نتیجه این شد که هر چقدر شما به منبع اصلی و تولید کننده نزدیک تر شوید قیمت تمام شده برنج برای شما قیمت مطلوب تری است. در رابطه با موضوع دوم و اینکه برنجی که تهیه می کنید همان کیفیت مدنظر و همان چیزی که به شما گفته می شود است یا نه، باید به یک کلمه برسیم و آن کلمه هم اعتماد است.

بهترین برنج ایرانی

شاید بعد از شنیدن چنین کلمه ای، این موضوع رو به خاطر بیاورید که چندین بار سر همین اعتماد کردن تامین کننده از سریهای دوم یا سوم به بعد دیگه اون کیفیت اولیه را نداشته و هر چیزی را قاطی برنج ایرانی کرده و تحویل شما داده است.

در این قسمت و داخل پرانتز این رو میخوام بگم اگر شما الان اینجا هستید و دارید این مقاله را از من مسعود نوریان میخونید یقینا بی حکمت نیست و دلیل داشته که اینجایید، و اطمینان داشته باشید که این صحبتها مسیر بعدی شما را برای انتخاب برنج بسیار راحت تر و هموارتر می کند، و بی شک هدایت خداوند بوده است. جنس صحبتهای الان من شاید کمی متفاوت تر باشه، چون جنس اعتماد واقعی کمی تفاوت دارد.

شاید زمانی برسه که شما یک تولید کننده در شمال کشور پیدا کنید و در ظاهر بهترین دستگاهها را دارد و اذعان دارد که بهترین کیفیت را ارئه می دهد ولی کلامش با خروجی محصولاتش تفاوت دارد و این دوباره شما را بر این میدارد که دنبال فرد و یا مجموعه دیگری بگردید. اگر صحبتهای از الان من برای شما خوشایند نیست نیاز به خواندن ادامه این مقاله ندارید چون خروجی خاصی برای شما ندارد ولی اگر این صحبتها بر دل شما مینشیند و یا حس خوبی را در شما زنده میکند به خواندن ادامه دهید چون این صحبتها برای شماست و خروجی مطلوبی برای شما دارد.

در اولین موضوع این را می توانم بگویم که به اعتقاد خودم و قانون این جهان هستی من یا شما اول باید در مسیر درست باشیم و انسان مورد اعتمادی باشیم تا بتوانیم در این مسیر باشیم و خودمان در مسیر درست قدم برداریم.

دومین موضوع این است که وقتی مسیر خودمان را درست کردیم طبق قانون جهان هستی ما هدایت میشویم به مسیرها و آدم های قابل اعتماد و رسیدن به  افرادی که بتوانند بهترین خواسته ما را چه در زمینه برنج ایرانی و یا هر چیز دیگری برآورده کنند و در نهایت صداقت و اعتماد بتوانیم با هم، هم مسیر شویم و دیگر دغدغه پیدا کردن تامین کننده خوب و یا خریدار خوب را نداشته باشیم. و خداوند از طریق احساسی که در درون ما قرار داده به ما کمک می کند که بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

ممنون از شما دوست عزیز که در این مقاله با من همراه شدید. اگر نیاز به توضیحات بیشتری دارید، باعث افتخار ماست با شما هم صحبت شویم.

شماره تماس ما:  09116686840

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 10 =