صادرات, برنج ایرانی

تعیین عیار برنج ایرانی

تعیین عیار برنج ایرانی

با نام و یاد خداوند هدایتگر برنج ایرانی و پارامترهای دخیل در آن همیشه موضوع صحبت خریداران و فروشندگان این محصول برای تعیین کیفیت و قیمت بوده و هست.

من مسعود نوریان امروز میخوام در مورد موضوعات اصلی و اساسی در بحث معیارهای قیمت و کیفیت برنج ایرانی و تعیین عیار برای هر برنج ایرانی باهاتون صحبت کنم.

در بحث برنج ایرانی بسیار صحبتها شده است در باب اینکه چرا برنج ما قیمتش بالا یا پایین است و عوامل زیادی را در این موضوع تاثیرگذار می دانند، ولی من امروز میخوام دو عامل اصلی و مهم که تاثیر اصلی را در قیمت و کیفیت برنج ایرانی دارد را مطرح کنم و سعی میکنم از زیاده گویی پرهیز کنم.

قبل از توضیح کامل باید یک نکته را در نظر بگیرید که این عوامل اصلی هستند و صحبت برای زمانهایی است که بازار در یک تعادل است، چون در غیر اینصورت گاهی اوقات عوامل خارجی و شاید ناگزیری روی قیمت تمام کالاها تاثیر میگذارد که ارتباطی با این موضوع ندارد و از اصطلاحاتی چون حباب بازار و یا از این دست موارد از آنها یاد می شود که موضوع بحث این مقاله نمی باشد.

اولین و شاید مهم ترین موضوعی که روی کیفیت و قیمت برنج ایرانی تاثیر اصلی را دارد بحث خلوص برنج است، بدین صورت که زمانی که یک برنج با قیمت بالاتر با برنج دیگر ولی قیمت پایین تر و نوع دیگر  مخلوط می شود، بالطبع قیمت تمام شده پایین تر می رود و دلیل اصلی که شما در شهر خودتان برنجی با عنوان برنج هاشمی خرید می کنید و در ظاهر هم بسیار زیبا و تمیز و یکدست است و جالبتر اینکه برنج، قیمت پایین تری از شهرهای شمالی که تامین کننده اصلی برنج ایرانی هستند دارد، و دلیل قیمت پایین تر همین موضوع تخلیط برنج است.

نکته جالبتر این موضوع اینجاست که این فروشندگان ((من از این افراد به عنوان متقلبان یاد می کنم)) واقعا ذهن خلاقی هم دارند، به این صورت که در بسته بندی هم کمال ناصداقتی خودشان را نشان  میدهند و بسته های برنج را به صورت دستی و با نخهایی که اصولا در قنادی ها استفاده می شود بسته بندی می کنند با این عنوان که ما کشاورز هستیم و محصول زمین خودمان است و دلیل این نوع بسته بندی هم این است که شما به این افراد اعتماد کنید و این پایین بودن قیمت را باور کنید.

دومین موضوع اصلی در بحث تعیین عیار برنج ایرانی بحث بوجاری و سورتینگ برنج است. ساده تر این موضوع به این صورتکه زمانی که در شالیکوبی شالی به برنج تبدیل می شود، علاوه بر برنج کامل شامل برنج شکسته و ریزتر است و همچنین مقادیری برنجهای زائد و سیاهک و ضایعات برنجی هم در داخل این برنجها است.

زمانیکه حرف از بوجاری و سورتینگ می شود یعنی تمامی موارد بجز برنج کامل از داخل برنج تبدیل شده جدا می شود و این مرحله سوای بحث شالیکوبی است و نیاز به تجهیزات مجزایی دارد که دو دستگاه به نامهای دستگاه بوجاری و دستگاه سورتینگ این کار را انجام میدهند.

بهترین برنج ایرانی

برترین برنجهای ایرانی مجموعه ووشه

در دستگاه بوجاری برنج شکسته و نیم دانه از برنجهای کامل جدا می شود و پس از آن در دستگاه سورتینگ ضایعات برنج از آن جدا می شود و در نتیجه خروجی محصول فقط برنج یکدست و کامل می شود.

حالا دلیل اینکه این موضوع انقدر روی کیفیت و قیمت تاثیر دارد از این جهت است که کسانی که عرضه کننده برنج ایرانی هستند می توانند در مقدار خارح کردن برنجهای شکسته و نیم دانه از برنج کامل دست داشته باشند و طبق نظر خودشان مقداری را مشخص کنند، هر چه مقدار بیشتری برنجهای شکسته و نیم دانه را از برنج خارج کنند برنج یکدست تر و خالص تر می شود و از آن طرف قیمت تمام شده هم بیشتر می شود و هر چه برنجهای شکسته و نیم دانه را کمتر خارج کنند به همان مقیاس کیفیت خروجی محصول کمتر و قیمت تمام شده هم کمتر می شود.

پس در حالت درست، به این معنی که اگر بخواهیم برای مثال عیار برنج هاشمی را مشخص کنیم در بین عرضه کنندگان دست اول نه واسطه ها ، اختلاف قیمت 1 تا 5 هزار تومان طبیعی است ولی اگر اختلاف قیمت خیلی بیشتر است به این معنی است که یک جای کار میلنگد و مسیر درستی انتخاب نشده است.

یک نکته دیگر که باید در نظر گرفت و شاید جزو موارد استثناهات باشد بحث منطقه کشت است، که در استان مازندران منطقه فریدونکنار جزو آن مناطق است و به دلیل خاک و آب و هوا و موارد دیگر که در مقاله معرفی برنج طارم فریدونکنار می توانید کاملترش را بخوانید، محصولش دارای قیمت به مراتب بیشتری است.

در مجموع موضوع برنج مثل هر صنعت و حرفه ای نیاز به تخصص دارد و هر کسی نمی تواند در این زمینه مدعی شود و به همین دلیل است که ما همیشه تاکید داریم که برای خرید برنج باید به دنبال افراد قابل اعتماد بگردید و زمانتان را برای اینکه خودتان بخواهید در این زمینه متخصص شوید نگذارید.

با سپاس از شما برای همراهی من در این مقاله و شما را به خدای بزرگ میسپارم.

ارتباط بیشتر با ما: 09116686840

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =